بررسی تاثیرعدد فرودپایاب برالگوی جریان¬های ثانویه در یک تلاقی 60 درجه کانال¬های روباز مستطیلی با مدل ریاضی SSIIM2
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
بررسی خصوصیات جریان در محل تلاقی رودخانهها و کانالهای روباز یکی از موضوعات مورد بحث مدلهای ریاضی سه بعدی در دهه اخیر بوده است. الگوی جریانهای ثانویه علاوه بر اینکه توزیع سرعتهای اصلی را تحت تاثیر قرار میدهد بر الگوی فرسایش و رسوبگذاری در محل تلاقی نیز اثر گذار میباشد. تا کنون با اندازهگیریهای آزمایشگاهی و صحرائی و همچنین شبیه سازی ریاضی تاثیر برخی خصوصیات جریان ازجمله نسبت دبی، زاویه اتصال و اختلاف رقوم کف بستر کانالهای متلاقی بر ساختار جریان دو یا سه بعدی مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش از مدل سه بعدی SSIIM2 برای شبیه سازی تاثیر عدد فرود جریان درپایاب تلاقی بر ساختار جریان بهویژه الگوی جریانهای ثانویه در محل تلاقی کانالهای روباز مستطیلی با زاویه اتصال 60 درجه استفاده شد. مدل مذکور ازشبکه غیرساختار با ترکیبی از سلولهای چهار و شش وجهی به منظور ساخت هندسه محدوده شبیه سازی شده استفاده میکند. از حل معادلات ناویر- استوکس و استفاده از مدل اغتشاش RNG ، جریان در محل تلاقی شبیه سازی گردید. واسنجی مدل با استفاده از سرعتهای دو بعدی اندازه گیری شده با دستگاه سرعت سنج لیزری(LDV) و رقوم سطح آب اندازهگیری شده در نقاط مشخصی انجام شد. نتایج این پژوهش نشان دادکه با افزایش عدد فرود جریان در پایاب تلاقی، مقدار نفوذ جریان کانال فرعی به درون کانال اصلی کاهش مییابد. همچنین انحناء خطوط جریان کانال فرعی هنگام ورود به محل تلاقی بیشتر شده و بردارهای سرعت ورودی در محل اتصال با زاویه کوچکتری وارد کانال اصلی میشود. علاوه براین افزایش عدد فرود باعث میشود جریانهای ثانویه که درست از محل گوشه پائینی اتصال شروع به تشکیل شدن مینمایند ضعیفتر شوند .همچنین الگوی جریانهای ثانویه و تعداد سلولهای چرخشی با حرکت از محل اتصال به طرف پائین دست و عبور از ناحیه جداشدگی جریان به شدت تغییر میکند. از طرف دیگر با کاهش عدد فرود جریان تنها یک سلول چرخشی بزرگ از جریانهای ثانویه مشاهده میشود. با حرکت از محل اتصال به طرف پائین دست، مرکز این سلول چرخشی ازنزدیک سطح آب در ساحل راست به طرف مرکز سطح مقطع جریان جا بهجا میشود.
. (1391). بررسی تاثیرعدد فرودپایاب برالگوی جریان¬های ثانویه در یک تلاقی 60 درجه کانال¬های روباز مستطیلی با مدل ریاضی SSIIM2. پژوهش کشاورزی, 9(2), 209-220.
MLA
. "بررسی تاثیرعدد فرودپایاب برالگوی جریان¬های ثانویه در یک تلاقی 60 درجه کانال¬های روباز مستطیلی با مدل ریاضی SSIIM2". پژوهش کشاورزی, 9, 2, 1391, 209-220.
HARVARD
. (1391). 'بررسی تاثیرعدد فرودپایاب برالگوی جریان¬های ثانویه در یک تلاقی 60 درجه کانال¬های روباز مستطیلی با مدل ریاضی SSIIM2', پژوهش کشاورزی, 9(2), pp. 209-220.
VANCOUVER
. بررسی تاثیرعدد فرودپایاب برالگوی جریان¬های ثانویه در یک تلاقی 60 درجه کانال¬های روباز مستطیلی با مدل ریاضی SSIIM2. پژوهش کشاورزی, 1391; 9(2): 209-220.